Basis- onderwijs

Op stap met Jet en Jan – Jong in 1910
 
Groep 5 & 6
Programma van 75 minuten over het leven rond 1910 in IJsselstein.

Een eeuw terug in de tijd. Hoe was het om jong te zijn in het IJsselstein van 1910? Hoe zag IJsselstein er toen uit? Hoe woonden Jet en Jan en hoe zagen de kinderen er  uit? Museum IJsselstein was in 1910 een school. Nu kun je er naar verhalen luisteren, foto’s bekijken, voorwerpen uit die tijd bewonderen en zelf uitproberen! Sopje kloppen, koffie malen, schoonschrijven, sokken stoppen, bikkelen, tollen en hoepelen … al doende beleef je ‘grootmoederstijd’.
Lesmateriaal: tas met docentenhandleiding, werkbladen, prenten, foto’s, tijdbalk, en het Jet & Jan bordspel.
 
Leven in de IJzertijd
 
Groep 5 & 6 
Archeologisch programma van 75 minuten in Museum IJsselstein over het leven in de IJzertijd.
Al in de prehistorie leefden er mensen langs oude rivieren in de buurt van waar nu IJsselstein ligt. Hoe hebben zij geleefd en hoe weten we dat? Bij MIJ kom je dat allemaal te weten. In het museum kun je zien hoe een echt prehistorisch huis er uitzag. Ontdek hoe mensen alle gereedschappen die ze nodig hadden, zelf maakten! Met je klas deze middelen en technieken zelf uitproberen, maakt de geschiedenisles pas echt spannend!
Lesmateriaal: docentenhandleiding met tijdlijn, werkbladen bij voorbereidende en  verwerkingsles.
 
Stad in de Middeleeuwen
 
Groep 7
Programma van 75 minuten over het leven in het middeleeuwse IJsselstein.
Beleef de avonturen mee met timmermanszoon Gijsbrecht en maak kennis met het leven in het middeleeuwse stadje IJsselstein. Samen bouw je aan het kleine kasteeldorpje aan de Hollandse IJssel tot het een veilige vestingstad is met een sterke stadsmuur. Hoe veilig was het toen in IJsselstein? Door de houten huizen lag brandgevaar altijd op de loer. En was de muur wel stevig genoeg?
Leer hoe het blussen in zijn werk ging en onderzoek hoe hoog de stadsmuur en hoe diep de gracht is. Ook zijn er spannende voorwerpen te zien, zoals een slippertje en een pispot uit de tijd van Gijsbrecht.
Lesmateriaal: docentenhandleiding met werkbladen en het Standenspel, een bordspel waarbij de leerlingen in de huid kruipen van boer, edelman, geestelijke, knecht of koopman.
 
Teenschillen voor de kost
 
Groep 7 & 8
Programma van 75 minuten in Museum IJsselstein over het leven rond 1900.
Rond 1900 wonen en werken er in het stadje IJsselstein vele mandenvlechters en hoepelmakers. Ze gebruiken wilgentenen (takken van de wilg) die groeien op de grienden, natte landjes langs rivieren. Het werk op de grienden en in de werkplaatsen is zwaar. Maak een sprong van 100 jaar terug in de tijd met Ries en Antje, die thuis al vroeg de handen uit de mouwen moeten steken. Handen met blaren, van het tenen schillen! Want er moet brood op de plank komen.
Lesmateriaal: docentenhandleiding, mand met voorwerpen en  fotoalbums, kaartmateriaal.
 

Stein aan de IJssel – Toren vol verhalen

Groep 7 & 8
Programma van 75 minuten in Kasteeltoren IJsselstein met voorstelling door Ridder Roderick of Dina de keukenmeid.

Van Kasteel IJsselstein is nu alleen nog maar een toren overgebleven. Het grote kasteel, waarnaar de stad IJsselstein is genoemd, is jammer genoeg afgebroken in 1888. Lang geleden hebben de vroegere bewoners vele oorlogen en belegeringen meegemaakt. Ben je nieuwsgierig naar het kasteelleven en naar de spannendste en langste belegering die het kasteel ooit heeft meegemaakt? Kom dan luisteren in de toren naar het huiveringwekkende verhaal van Ridder Roderick of Dina de keukenmeid. Stel je eens voor: het is het jaar 1298. De kogels beuken een jaar lang tegen de muren en poorten van Kasteel IJsselstein. De bewoners kunnen geen kant meer uit! Hoe loopt dat af?
Lesmateriaal: docentenhandleiding met werkbladen.